02156879255

info@khdco.ir

امنیت بالابر

 

امنیت بالابر

قوانین ، مقررات ، نکته ها و دستور العمل های زیادی در خصوص رعایت ایمنی برای کارگران و تکنسین ها ، مدیران و هر شخصی که درگیر کار و فعالیتی مخصوصا هنگام کار با ماشین آلات و دستگاه های صنعتی میشوند وجود دارد . موارد ساده ای که رعایت آنها باعث حفظ جان افراد خواهد شد. در خصوص کار با بالابر سیار هم  لازم است که نکاتی رعایت شود تا خللی در کار این دستگاه ایجاد نشود و امنیت افراد و کار به خطر نیفتد. شرکت کارا هیدرولیک دماوند به عنوان یکی از تولید کنندگان پیشرو در صنعت بالابر پشت خودرویی کشور همواره به آموزش اپراتور هنگام تحویل دستگاه به مشتری اهمیت ویژه می دهد.

چه مواردی هنگام کار در ارتفاع لازم است ؟

برای شروع به کار در ارتفاع نیاز است که بدانید آیا بالابر ماشین یا تجهیزات لازم و درستی است ؟ یا ممکن است انتخاب بهتری برای اینکار وجود داشته باشد . همیشه محدودیت های یک ماشین را به یاد داشته باشید و مواردی که محدودیت های ایمنی را نقض میکند فراموش نکنید. مواردی همچون ظرفیت بیشتر ، ارتفاع بیشتر ، دسترسی بیشتر که می تواند موانعی ناخواسته را رفع کند که اپراتور تصمیم بگیرد خلاقیتی در زمینه رفع این محدودیت ها و برای گذر از مواقعی که در مانع گرفتار شده است بروز دهد.

محیط کار و سایت به شکلی است ؟

مهمترین موردی که برای کار با بالابر لازم است رعایت شود کنترل کردن شرایط زمین و محیط کار است . بازرسی ظاهری شروع خوبی برای این کار است اما ممکن است موارد ناخواسته و غیر منتظره ای به وجود آید که در کار اختلال ایجاد کند. بنابراین برخی ازمایشات را بایستی انجام داد. به یاد داشته باشید که حتی جاده ها و سطوح بتنی هم ممکن است  فرسوده یا ضعیف باشند. حتی اگر زمین مناسب است بررسی کنید که موارد دیگری وجود دارد که بتواند درگیر کار شود یا مواردی که از آنها بایستی اجتناب شود. به طور مثال یک مورد آشکار از این قبیل که ممکن است در هنگام باز و بسته شدن بوم های بالابر اختلال ایجاد کند کابل های انتقال برق و تلفن است .

به طور کلی شما به عنوان اپراتور باید مطمئن شوید که توانایی و دسترسی لازم را به محیط کار برای کنترل کردن اطراف خود دارید و باید قادر باشید هر کسی یا هر وسیله ای که ممکن است روی امنیت  بالابر اختلال ایجاد کند متوقف کنید.

ایا بالابری که به کار میبرید مناسب است ؟  

هر دستگاه پیچیده ای ممکن است از کار بیافتد یا خراب شود و یا در حین کار واژگون شود. تنها راهی که برای به حداقل رساندن این خرابی و از کار افتادگی ها وجود دارد اطمینان از خوب تعمیر و بازرسی شدن بالابر است. بنابر این بازرسی بایستی هر 6 ماه یکبار توسط متخصصان و تکنسین های ماهر و مورد تایید انجام شود تا هر مشکل جدی که ممکن است کارائی و امنیت دستگاه را تحت تاثیر قرار دهد مشخص شود.

بازرسان شرایط فعلی بالابر را می سنجند و هر مسکلی را شناسایی و علامت گذاری می کنند، اما اگر بالابر به خوبی تعمیر نشود و یا به درستی به کار برده نشود مشکل همچنان پابرجا خواهد بود.

بازرسی های روزانه و هفتگی توصیه می شود . این بازدید های ساده می تواند بسیار از مشکلاتی را که بعدا می تواند بیشتر شود و در کار بالابر اختلال ایجاد کند و حتی باعث از کار افتادگی دستگاه شوند شناسایی کند . مشکلاتی از قبیل نشتی روغن هیدرولیک یا پوسیدگی شیلنگ های انتقال روغن و ….

اپراتور  بایستی همواره کارایی و عملکرد دستگاه را زیر نظر داشته باشد و هر تغییر ناگهانی یا تدریجی فورا بررسی شود. این بازدید و بازرسی ها به هیچ عنوان نباید فراموش شود . همچنین هر مشکل یا ایرادی قبل از به کار بردن بالابر بایستی رفع شود تا خطری متوجه اپراتور و افراد دیگر نشود.

آیا اپراتور بالابر توانایی کافی و مهارت لازم را دارد ؟   

در حال حاظر در کشور ما هیچ الزام و قانونی برای اینکه اپراتور بالابر شرایط یا گواهی نامه لازم برای کار با این وسیله را داشته باشد وجود ندارد . شرکت کارا هیدرولیک دماوند هنگام تحویل بالابر به مشتریان خود آموزش های لازم را به اپراتور دستگاه ارائه می دهد و گواهی نامه ای را هم از طرف سازمان آموزش فنی و حرفه ای مبنی بر توانایی کنترل و کار با دستگاه ارائه می دهد.

کارفرمایان و مسئولان ذی نفع  در قبال افرادی که برای آنها کار میکنند مسئولیت دارند. بدیهی است که اگر اپراتور خیلی در کار خود ماهر نباشد یا اصطلاحا کاربلد نباشد احتمال بروز حادثه وجود دارد و شخصی هم که به این اپراتور اجازه فعالیت داده است مسئول خواهد بود. به همین دلیل بسیار از کارفرمایان اصرار دارند که اپراتور بالابر ماهر و آموزش دیده باشد.

معتبرترین مدرک و گواهی نامه که در اکثر کشور های پیشرفته دنیا برای کار با بالابر سیار لازم است  به وسیله موسسهIPAF  (International Powered Access Federation) صادر می شود .

گواهی نامه ipaf

و اپراتور های مورد تایید نیز دارای کارت PAL (Powered Access Licence)  هستند.

ipaf-card 2

آیا افراد و عوامل دیگری باعث بروز اشتباه و اختلال در کار بالابر می شوند ؟

قبل از شروع به کار باید ارزیابی لازم صورت پذیرد تا هر مشکل و عاملی که ممکن است در کار دستگاه خللی ایجاد کند و امنیت دستگاه را به خطر اندازد شناسایی شود.  این موارد تبدیل به مشخصات و فاکتور های لازم یک سایت کاری شده اند اما هر چیزی که با امنیت بالابر سر و کار دارد باید شامل این فاکتور ها شود.  هر اتفاق یا فعالیت پیش بینی نشده ای که افراد دیگری ممکن است انجام دهند یا باعث آن شوند.  مطمئن ترین راه برای کاهش دادن تاثیر افراد دیگر در کار بالابر سیار این است که مطمئن شویم آنها به طور کامل از محیط کار و سایت خارج شده اند .  در آخر زمانی که در محیط باز کار می کنید همیشه وضعیت جوی را مد نظر داشته باشید. باد های شدید ، طوفان ، باران و برف در کار بالابر تاثیر گذار خواهند بود بنابراین هوشیار و آگاه باشید .

هرگونه کپی برداری از مطلب تنها با ذکر نام سایت کارا هیدرولیک دماوند مجاز است.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

يك ديدگاه

  1. […] امنیت بالابر […]

ثبت ديدگاه

Fav-icon