02156879255

info@khdco.ir

بالابر پشت خودرویی

بالابر پشت خودرویی

 

 

در دنیای امروز که اطراف ما مملو از ساختمان ها و برج های بلند می باشد کار در ارتفاع بلند این فضاها یک دغدغه مهم بوده و نیاز به ایمنی و تامین امنیت جهت کار در این ارتفاع های بلند همواره احساس می شود . از این رو نیاز به وسیله ای ایمن برای دسترسی به ارتفاع های بلند احساس می شود. در گذشته از نردبان های بلند و داربست برای این کار استفاده میشد، که مشکلات زیادی را نیز در پی داشت از جمله اینکه برافراشتن و آماده به کار کردن آنها کاری زمان بر و مشکل بود و ایمنی لازم و کافی را جهت کار اپراتور فراهم نمیساختن و با افزایش ارتفاع علنا کارایی این وسایل کمتر می شد. به همین دلیل متخصصان در فکر ساختن وسیله ای ایمن تر و آسانتر برای کار در ارتفاع بلند افتادند و اولین نمونه بالابر ها ساخته شد و روز به روز نیز پیشرفت در این صنعت بیشتر شد و با بلند تر شدن برج ها و ساختمان ها بالابر ها نیز بلندتر شدند. اولین نمونه از بالابر ها قبل از جنگ جهانی اول ساخته شدند که در تصویر زیر یک مدل از انها را مشاهده میکنید که مربوط به دهه 1920 میلادی می باشد و در کشور سوئد برای تعمیرات چراغ های روشنایی شهر به کار میرفته است.

بالابر قدیمی

 بالابر های امروزی در دسته بندی های مختلف و کاربری گوناگونی ارائه می شوند .

  • دسته‌بندی بر اساس نوع مکانیزم بالابری و مقایسه آنها
    • هیدرولیکی
    • زنجیری
    • کابلی
    • نفر (Man Lift)
    • روشنایی ( Remote Lighting Lifter )
  • دسته‌بندی   از نظر ارتفاع، ظرفیت و کاربرد
    • آکاردئونی
    • مفصلی
    • تلسکوپی
    • مفصلی-تلسکوپی
    • خودرویی/کامیونی (Truck Mounted Platforms)
    • قابل یدک
    • ریلی دستی (Push Around Platforms)
    • عمودبر (Vertical Masts)
    • عنکبوتی(Spider Lifts)

از میان مدل های فوق بالابر های خودرویی اهمیت ویژه ای دارند این نوع بالابر پشت خودرویی  برای طی مسافت های طولانی، جهت استفاده شهری، برون شهری و خدماتی مناسب بوده و دسترسی از ارتفاع 10 متر تا 100 متر را امکان پذیر می سازد. ظرفیت این بالابر پشت خودرویی ها از 200 کیلوگرم تا 450 کیلوگرم متغیر است .

نیروی مورد نیاز برای به حرکت در آوردن و باز شدن جک بوم ها از طریق یک پمپ هیدرولیک که انرژی لازم را از خروجی بغل گیربکس خوردوی حامل (P.T.O) میگیرد تامین می شود . به این منظور خودرو در یک محل صاف پارک شده و ثابت کنندده های نصب شده جهت حفظ تعادل و ایستایی بالابر باز می شود تا فشار از روی لاستیک ها برداشته شود . سپس اپراتور P.T.O را درگیر کرده و روغن هیدرولیک از مخزن به درون جک های تزریق می شود و این جک ها نیز بوم های مربوطه را باز میکنند تا ارتفاع کاری مناسب به دست آید. شیلنگهای انتقال روغن هیدرولیک در این دستگاها از مرغوبترین نوع انتخاب میشوند تا بتوانند فشار کاری را تحمل کنند و خطر پارگی شیلنگ وجود نداشته باشد. کلیه محصولات تولیدی شرکت کارا هیدرولیک دماوند به شیر های قفل کننده هیدرولیکی بر روی جکها مجهز میگردند تا حتی در صورت پارگی شیلنگ نیز خطری متوجه اپراتور داخل سبد نباشد. همچنین  کلیه محصولات تولیدی به:

  • کلید استپ اظطراری و در تابلوهای فرمان
  • پمپ هیدرولیک دستی
  • میکروسوئیچ های کنترل فرمان اشتباه مجهز می شوند .

در بالابر پشت خودرویی ظرفیت مجاز نیز یک مساله بسیار مهم تلقی می شود . ظرفیت محصولات تولیدی شرکت 200 کیلوگرم می باشد. محصولات شرکت قبل از تولید توسط متخصصان شرکت و با استفاده از نرم افزارهای به روز دنیا همچون ANSYS تجزیه و تحلیل می شوند و پس از ساخت نیز با ظرفیتی در حدود 400 کیلوگرم و در سخت ترین شرایط نیز تست می شوند تا مشتریان شرکت اطمینان خاطر داشته باشند که محصولی ایمن و کارا را از ما خریداری می کنند.

شرکت کارا هیدرولیک دماوند با توجه به تجربه کاری متخصصان و مهندسین شرکت و ظرفیت بالا و همچنین نیاز کشور در زمینه تولید بالابر پشت خودرویی فعالیت می کندو در این زمینه از شروع فعالیت شرکت همواره جزو شرکت های پیشرو در زمینه تولید این نمونه از  بالابر سیار  بوده است .

محصولات تولیدی این شرکت از ارتفاع کاری 10.5 متر تا 22 متر تولید میگردد و مکانیزم های آنها تلسکوپی – مفصلی و یا تلسکوپی مفصلی می باشد . در گذشته بیشتر تولیدات شرکت های مختلف در زمینه بالابر های پشت خودرویی از نوع مکانیزم تلسکوپی بوده است و در کشور ما نیز با توجه به واردات این گونه محصولات از کشور های چون ژاپن استفاده از مدل های تلسکوپی بیشتر مرسوم شده است. کارا هیدرولیک دماوند نیز با توجه به نیاز بازار و درخواست مشتریان اقدام به تولید مدل های تلسکوپی قابل نصب روی خوردوی نیسان و کامیون نموده است . مدل های زیر از نوع مکانیزم تلسکوپی می باشند:

بالابر تلسکوپی KT 120-2S

بالابر تلسکوپی KT 140-3S

بالابر تلسکوپی مدل KT 150-3S

بالابر تلسکوپی مجهز به جیب مدل KTJ 250

برای اولین بار در میان تولید کنندگان داخلی کارا هیدرولیک دماوند در سال 1395 اقدام به طراحی و تولید بالابر تلسکوپی مدل KT140  با ارتفاع کاری 14 متر و قابل نصب روی خودروی نیسان نمود تاکنون بالابر پشت خودرویی با این ارتفاع کاری که قابلیت نصب روی خودروی نیسان را داشته باشد در کشور ساخته نشده بود و فقط مدل های مشابه خارجی در کشور موجود بودند.

تفاوت بالابر های تلسکوپی با مفصلی 

اما مدل های تلسکوپی- مفصلی که ترکیبی از مکانیزم های مفصلی و تلسکوپی می باشند در کارا هیدرولیک دماوند تولید می شود این نمونهها تحت عنوان بالابر های Z سیستم در دنیا شناخنه می شوند و مزایای بیشتری نیز در مقایسه با مدل های تلسکوپی دارند. از جمله اینکه مدل های تلسکوپی مفصلی دسترسی به برخی نقاط حساس از جمله نقاط کور را با سهولت بیشتری برای اپراتور فراهم می سازد  و در خیابان های پر ترافیک می توانند بدون مسدود کردن خیابان به کار گرفته شوند ، زیرا با باز کردن بوم ها از یک طرف که دستگاه قرار گرفته به راحتی میتوان به طرف دیگر خیابان رسید. همچنین نیاز به جابجایی خوردو و باز و بسته شدن بالابر برای دسترسی به برخی نقاط نسبط به مدل های تلسکوپی نیز نمی باشد و تنها با حرکت دادن بوم ها می توان به نقطه مورد نظر رسید. از دیگر تفاوت های مدل های تلسکوپی مفصلی در مقایسه با مدل های تلسکوپی این است که سهولت کاربری مدل های تلسکوپی را ندارند و نیاز به اپراتور آموزش دیده و ماهر علی الخصوص در خیابان های شلوغ می باشد.

 

 

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید

2 Comments

  1. بالابر سیار فروردین ۱۲, ۱۳۹۶ در ۵:۴۳ ق٫ظ- پاسخ دادن

    […] بالابر پشت خودرویی […]

  2. […] بالابر پشت خودرویی […]

ثبت ديدگاه

Fav-icon